Vinn biobiljetter! / Win Movie Tickets!


Vi utformar en ny webbplats till Linnéuniversitetets bibliotek. För att få en så bra webbplats som möjligt behöver vi veta vad du tycker är bra respektive dåligt med Växjö UB:s nuvarande webbplats. Saknar du något?

Bland de personer som skickar in synpunkter lottar vi ut biobiljetter. Fem personer vinner två biobiljetter var.

Skicka in dina förslag och synpunkter senast 11 oktober 2009 till [email protected]. Du kan också lämna dem som en kommentar här i bloggen, men kom ihåg att ange din e-postadress för att kunna vara med i utlottningen av biobiljetter.



We are designing a new website for the Linnaeus University Library. To be able to make the website as good as possible we need to know what you think is good and bad with Växjö University Library's current website. Are you missing something?

Among the people who send in comments we will draw five winners who will get two movie tickets each.

Send in your suggestions and comments no later than October 11, 2009 to [email protected]. You can also leave them as a comment in this blog, but remember to enter your email address to be able to win movie tickets.


Kommentarer
Postat av: zigge

Hej, jag gillar er webb och tycker att den blev mycket bättre efter ändringarna för ett par år sedan. Det är lätt att hitta det man behöver

2009-09-26 @ 14:45:08
Postat av: JulGra:n

Jag har faktiskt saknat ett slags forum, eller liknande, där man kan lämna synounkter till dem som arbetar på UB, t.ex. har jag många gånger störts av hur mycket och högt folk pratar på biblioteket. Oerhört störande! Inget annat bibliotek jag varit på har varit så högljutt.

2009-10-04 @ 16:51:50
Postat av: JulGra:n

En direktlänk till "mina lån" hade inte heller varit fel.

2009-10-04 @ 16:53:45
Postat av: Mirka

Hemsidan är idag ganska bra, men jag har lite svårt att hitta de verktyg jag oftast använder (i mitt fall söka i Diva, publicera i Diva, söka i enskilda databaser, hitta kontaktbibliotekarieinformation, fjärrlån samt se mina lånade böcker). För att nå vissa av dessa funktioner får jag klicka vad som uppfattas lite för många gånger. Vad som vore riktigt önskvärt var möjlighet för enskilda användare att lägga upp en snabbvalsmeny som passar dem!



Jag måste även säga att chattfunktionen är riktigt bra. Snabbt svar får man.

2009-10-05 @ 08:14:35
Postat av: Malene

Jag tycker att hemsidan funkar fint överlag, men gränssnitten varierar väl mycket, exempelvis när en loggar in i mina lån. Håller med om att det vore trevligt att ha en mer användaranpassad snabbvalsmeny, även om det nog inte är aktuellt för tillfället. Jag tänkte dock på en sak som kanske är intressant, nämligen information om de olika databaserna. Det är möjligt att sådan information finns, någonstans, men inte i närheten av "Databaser som innehåller artiklar från flera olika ämnesområden" i alla fall. Det går att göra VÄLDIGT mycket med Web of Science, inte minst citationsanalyser av olika slag - och det hade ju varit kul att veta. ^^ Lycka till!

2009-10-05 @ 12:22:33
Postat av: Karin

UB´s hemsida har trevlig layout där man lätt hittar det man söker. Tydligt och enkelt samt snyggt.Saknar dock öppettider för cafè Astrakan,kaffedrickare som jag är..

2009-10-05 @ 21:40:18
Postat av: Växjö universitetsbibliotek

Tack för alla synpunkter!



När det gäller ljudnivån är vi medvetna om att vissa besökare upplever den som för hög. Samtidigt är det många som uppskattar att det är lite liv och rörelse på biblioteket. Vi funderar vidare på hur vi kan lösa problemet och passar på att påminna om våra tre tysta läsesalar.



Fortsätt lämna synpunkter!

2009-10-06 @ 17:46:12
Postat av: Emelie

Något som är bra med UBs hemsida är första sidan där man direkt kommer på området "Söka" vilket gör det hela så mycket mer lättnavigerat. De viktigaste områdena finns listade. Även själva katalogen är lätt att förstå och ett extra plus att det finns kartor över våningsplanen så man vet vart man ska gå.

Vad som ibland kan vara knepigt är att söka i databaserna där man lätt blir förvirrad och det ibland kan vara svårt att få upp artiklar i fulltext. Själva reservationerna av kurslitteratur kan ibland vara knepigt och det gäller verkligen att se upp med vilket exemplar man bokar..

2009-10-06 @ 20:29:28
Postat av: Susanne

Jag håller med Emelie att rutan med SÖKA är superbra. Jag har pluggat i Lund tidigare och Växjö bibliotekets webbplats är så mycket bättre. Sen är den snyggt gjord också vilket är lite oväntat eftersom hela vxu.se är ganska ful :)

2009-10-08 @ 09:36:58
Postat av: Marie

Jag saknar en plats för nyinköpta böcker. Hade varit kul att kunna se nyförvärv och få lite inspiration till läsning.

2009-10-09 @ 12:45:25
Postat av: Christopher Holmenstedt

Det hade varit bra med en direktlänk till "mina lån" på framsidan. Vad som hade varit bra kunde till exempel vara att komma in i "låna" menyn direkt på framsidan istället för att behöva klicka sig in dit. Eftersom det är där jag använder de flesta funktionerna.

2009-10-10 @ 14:19:13
Postat av: Billa Rajinikar

Our web site is very good.but in graphical view it's not that much of good.and please provide good user interface to the users.in my opinion please change tatal user interface.And provide Forums link also.

2009-10-10 @ 18:45:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Kommentar:

RSS 2.0